Szkolenia pracownicze: czy warto w nie inwestować? Oprócz comiesięcznej wypłaty wynagrodzenia za wykonywaną pracę, w dzisiejszych czasach osoby, które zatrudniamy, potrzebują wiele dodatkowych działań, takich jak na przykład różnego rodzaju szkolenia pracownicze, samochody służbowe, czy dostępny do benefitów medycznych. Nie dziwi więc fakt, iż powszechnie przyjęło się, że obowiązuje teraz w Polsce tak zwany „rynek pracownika”. Chociaż pracodawcy najczęściej starają się docenić pracownika poprzez wynagrodzenie, powinni pamiętać o wcześniej wskazanych przez nas kwestiach.
W jakie działania zatem warto zainwestować? Czy szkolenia RODO są potrzebne wszystkim pracownikom? Jaki dodatkowo zmotywować dział sprzedaży? Z pewnością te i wiele innych pytań zadają sobie właścicieli firm. Z tego powodu w dzisiejszym krótkim poradniku podpowiemy Wam, jakie szkolenia są wartościowe dla pracowników oraz, które stanowią Twój obowiązek.
Szkolenia pracownicze: czy warto w nie inwestować?
Chociaż w wielu firmach szkolenia pracownicze wydają się normą, to w wielu punktach niestety nadal występują sporadycznie. Wielu pracodawców zapomina o tym, że wyszkolony i doceniony pracownik, to większy zysk dla firmy, niż sfrustrowana osoba, która nie widzi żadnych korzyści z tego co robi i pracuje, ponieważ musi. Oprócz wspomnianych już na początku kwestii finansowych nie należy zapominać o podnoszeniu kompetencji wśród swojej kadry. Szkolenia to też dobry sposób na to, aby pracownicy się ze sobą integrowali i chętniej współpracowali. Zatem odpowiedź na pytanie — Czy warto? – jest jednoznaczna — Jasne, że warto!
Jakie szkolenia dla firm wybrać?
Wachlarz możliwości jest naprawdę spory, więc nie dziwi też fakt, że często mamy dużym problem z tym, aby wybrać wartościowe rozwiązanie. To, po jakie warsztaty sięgamy zależy też od branży, w której się obracamy. Istnieje jednak szereg popularnych szkoleń dla firm, bez względu na to, czy się zajmują.
Szkolenia obowiązkowe
Zanim przejdziemy do szkoleń dodatkowych, warto przypomnień o obowiązkowych dla każdej jednostki, która zatrudnia, chociażby jednego pracownika.
Po pierwsze: Bezpieczeństwo i Higiena Pracy
Każdy pracodawca ma obowiązek zapoznania pracownika z zasadami Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (w skrócie: BHP). Jest to formalność, która powinna być wykonana przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności zawodowej. W innym przypadku narażamy zarówno pracowników firmy, jak i siebie oraz własne finanse, na wysokie konsekwencje, które w niektórych przypadkach kończą się nawet zamknięciem firmy, czy karą więzienia.
Po drugie: Pierwsza Pomoc
Przeszkolenie z zasad pierwszej pomocy wiele firm łączy ze szkoleniem BHP, ponieważ te dwa obszary są często od siebie zależne. Dla przykładu: jeżeli pracownik nie będzie wiedział, gdzie znajduje się gaśnica i w jaki sposób prawidłowo jej użyć, to nie udzieli odpowiednio pierwszej pomocy podczas zagrożenia.
Po trzecie: RODO
Szkolenie RODO jest niezwykle ważne, ponieważ kary z nim związane mogą nieść za sobą szeroko idące konsekwencje. RODO to rozporządzenie unijne, które zawiera przepisy związane z ochroną osób fizycznych dotyczące przetwarzania i przepływu ich danych. Już pobranie od kogoś imienia i nazwiska zalicza się do tych danych, dlatego niezwykle ważne jest to, aby pracownicy wiedzieli, jakie formalności powinni spełniać. Bez względu na to, czy wybierzemy szkolenie RODO, BHP, czy Pierwszej Pomocy powinniśmy zatrudnić lub wskazać do jego przeprowadzenie wykwalifikowane osoby, które posiadają maksymalną wiedzę z tego zakresu. W końcu od tego, co i jak powiedzą będzie zależało.
Szkolenia dodatkowe
W odróżnieniu od szkoleń RODO, czy innych, wyżej wskazanych, szkoleń dodatkowych jest o wiele więcej i mogą posiadać nieco inny — mniej formalny — charakter. Wśród popularnych szkoleń można wyróżnić poniższe.
Po pierwsze: szkolenia ze sprzedaży
Każda firma opiera się na sprzedaży, więc są to rzeczywiście najczęściej wybierane szkolenia. Warto jednak zadbać o to, aby podzielić pracowników na dane obszary do rozwoju i przeszkolić daną partię niż od razu skupiać się na wszystkim. Takie podejście z pewnością da wymierne korzyści.
Po drugie: szkolenie z obsługi klienta
Nie ma sprzedaży bez prawidłowej obsługi klienta, dlatego każdy pracownik powinien wiedzieć, jakie standardy obowiązują w firmie. Dobrze przeprowadzone szkolenie z pewnością podniesie kompetencje pracowników z każdego działu.
Oczywiście istnieje wiele innych szkoleń na przykład z autoprezentacji, czy sposobu prezentowania produktu. Zatem warto zadbać o to, aby pracownicy przynajmniej dwa razy do roku w nich uczestniczyli. W odróżnieniu od szkolenia z RODO te mogą rozwijać także umiejętności miękkie. Czasami można również przeprowadzić ankietę wśród uczestników na temat tego, jakie mają oczekiwania wobec szkoleń. Popularne jest łączenie wyjazdów integracyjnych z możliwością zdobycia nowej wiedzy. Ważne jest również też to, aby nagrodzić wyróżniających się pracowników uczestnictwem w prestiżowych szkoleniach, tylko dla wybranych. Takie działania z pewnością podnoszą morale każdej kadry.