Pomysł na biznes - garnitury na miarę
Moda i uroda

Pomysł na biznes – garnitury na miarę

Pomysł na biznes – garnitury na miarę. W poszukiwaniu biznesowych inspiracji docieramy do branży odzieżowej. To potężny rynek, generujący miliardy dolarów obrotu rocznie tworzony jest zarówno przez potężne, globalne marki jak i małe sklepy internetowe. Każdy z nas bez większych problemów mógłby wymienić kilka najbardziej rozpoznawalnych marek, zarówno sieciowych jak i ekskluzywnych. Otwieranie kolejnego sklepu internetowego z koszulkami może być mało opłacalnym biznesem, duże większe zyski można osiągnąć szyjąc garnitury na miarę. Który mężczyzna nie marzy o idealnie dopasowanym, stworzonym specjalnie dla niego garniturze?

Odzież szyta na zamówienie to biznes, który jeszcze niedawno był zarezerwowany jedynie dla wyższych sfer. Wiązało się to głównie z niewielką liczbą firm oferujących takie usługi a przy tym wysokim cenach. Obecnie rynek garniturów na miarę z rynku niszowego przeradza się w rynek z dużymi perspektywami. Pojawia się coraz więcej firm oferujących tego typu usługi, przyciągając duże rzesze klientów. Co ważne o rosnący kawałek tortu walczą już nie tylko pojedyncze punkty krawieckie, ale również producenci gotowych garniturów. Sprawdźmy jakie są techniki szycia garniturów na miarę oraz perspektywy rozwoju na tym rynku.

Beskope czy Made to measure

Pomysł na biznes - garnitury na miarę

Firmy oferujące garnitury na miarę najczęściej proponują dwie podstawowe metody – MTM oraz beskope. Szycie na miarę to po angielsku bespoke. Słowo to pochodzi od dawnego czasownika bespeak, który oznaczał – omówienie jakiegoś zlecenia. Metoda bespoke to tradycyjnie rozumiane szycie na miarę, gdzie garnitur od początku do końca wykonywany jest przez krawca i dopasowany jest do indywidualnych potrzeb klienta. Żeby zobrazować sobie jak wygląda taki garnitury, warto spojrzeć na gwiazdy kina np. Agenta 007 Jamesa Bonda. W każdym filmie garnitury leżałą na nim jak druga skóra, są idealnie dopasowane i stworzone na profil aktora. Możesz być pewien, że to efekt pracy dobrego krawca.

Drugą metodą jest made to measure w skrócie – MTM. Jest to szycie pasowane, oparte na gotowych szablonach, które są dopasowywane tak, by dostosować je do potrzeb i wymagań klienta. Sposób ten zapewnia wprowadzenie większej ilości poprawek niż wtedy, gdy zwykły garnitur z salonu zanosimy do krawca w celu dokonania poprawek. Szycie pasowane to opcja szybsza i tańsza, a stosunek ceny do jakości może być bardzo dobry. Zdarza się jednak, że efekt końcowy jest gorszy niż w przypadku szycia garnitury od początku do końca.

Jak osiągnąć sukces w branży?

Branża garniturów na miarę wymaga od właściciela biznesu szerokiego wachlarza umiejętności. Oprócz oczywistych kompetencji w kwestii zarządzania, finansów i marketingu musi on mieć zmysł i styl a przy tym najlepiej umiejętności krawieckie. Kluczem do szycia na miarę zestawów dla mężczyzn, ale również i kobiet jest dokładne poznanie ich potrzeb. Żeby dobrze je poznać potrzebna jest rozmowa, wymagane są więc rozwinięte zdolności komunikacyjne a przy tym duża wizja projektu. Wielu klientów chce określonych poprawek, ale nie potrafi ich nazwać. Tutaj dużą rolę pełni pracownik, który powinien znaleźć wspólny język z klientem. Różne oczekiwania mają pracownicy korporacji, doradcy handlowi, przedsiębiorcy, pracownicy naukowi a inne prawnicy czy też mężczyźni zainteresowani modą.

Perspektywy rozwoju rynku

Z roku na rok widać coraz większe zainteresowanie klientów garniturami na miarę. Usługa, która kiedyś było dostępne tylko w przypadku marek premium, staje się obecnie standardem na masowym rynku Jeszcze kilka lat temu krawcowi jeździli do menedżerów, artystów czy też biznesmenów i zdejmowali miarę. Była to usługa zarezerwowana dla pewnej uprzywilejowanej grupy. Obecnie coraz więcej mężczyzn, nawet z klasy średniej, decyduje się na zakup spersonalizowanego garnituru. Skąd wynika ta rosnąca popularność usług szycia na miarę? Po pierwsze usługa staje się coraz bardziej powszechna, łatwiej dostępna i tańsza. Dla bogacącego się społeczeństwa to idealna okazja na dotknięcie czegoś co wcześniej było zarezerwowane dla elit. Konsumpcyjne środowiska szuka spersonalizowanych produktów. Drugi powód jest bardziej przyziemny, znalezienie gotowego, pasującego garnituru zajmuje klientom bardzo dużo czasu, a i tak najczęściej musi być on dodatkowo przerabiany. Zamówienie garnituru na miarę eliminuje te niedogodności.

Szukając pomysłu na własny biznes warto przyjrzeć się branży garniturowej. To ciągle rosnący i bardzo ciekawy rynek, który cały czas znajduje się na początkowym etapie rozwoju. Coraz chętniej w jego stronę spoglądają duże firmy, sieciowe salony z garniturami oraz mniejsze zakłady krawieckie. Przybywa uczestników rynku, ale to dzięki temu, że bardzo szybko przybywa liczba klientów. Jak wynika z rynkowych danych, na garnitury, koszule oraz marynarki Polacy wydają od 800 mln zł do 1,2 mld zł rocznie. To bardzo dużo, warto jednak zwrócić uwagę, że z roku na rok coraz więcej. Ułamek tego przypada na szycie na miarę, ale to się zmienia. Również tutaj liczba będzie szybko wzrastać.