Niebezpieczny efekt bimetaliczny. Brama garażowa powinna tworzyć piękną całość z elewacją budynku. Najczęściej właściciel decyduje się na zakup bramy w kontrastującej barwie w stosunku do koloru elewacji. Uzyskuje w ten sposób wspaniały efekt wizualny i elegancki wygląd swojego rodzinnego królestwa. Właściciel jest zadowolony z rezultatu – brama chroni jego auto, jest bezpieczna dla domowników i nie powoduje utraty ciepła, a do tego wspaniale wygląda na tle całego budynku. Panuje przekonanie, że elementy kontrastujące tworzą wspaniałą całość i dopełniają dzieła. Jednak w przypadku bramy garażowej i elewacji budynku sprawa nie jest jednoznaczna.
Najmodniejsze kolory bram garażowych
Przy zakupie bramy panuje zasada, że do jasnych elewacji: biała, beżowa, jasno szara, piaskowa dobierane są bramy garażowe w ciemnych kolorach, a do budynków w ciemniejszych kolorach dopasowywane są jaśniejsze bramy. Najmodniejsze w ostatnich kilku sezonach kolory bram garażowych to barwy ciemne, np.: antracytowe, grafitowe, ciemniejsze odcieniach brązu i bordo. Najczęściej mają taki sam kolor jak dach i kontrastują z jasnymi elewacjami domów, tworząc jednocześnie elegancką całość. Zestawienie: jasna elewacja, ciemna brama garażowa nie jest do końca korzystne i może doprowadzić odkształceń w bramie.
Zjawisko efektu bimetalicznego
Ciemne kolory bramy garażowej nie sprawdzają się w czasie upałów. W skwarze płaszcz ciemnej bramy garażowej rozgrzewa się do temperatury 70oC. Najbardziej narażone na wpływ wysokich temperatur są elewacje południowe, wschodnie i południowo-wschodnie, które w ciągu dnia najdłużej wystawione na działanie promieni słonecznych. W takiej sytuacji powstaje duża różnica między temperaturą zewnętrznej powierzchni bramy, a temperaturą powierzchni wewnętrznej. W środku bramy temperatura jest dużo niższa. Są to idealne warunki do powstania efektu bimetalicznego, który może doprowadzić do odkształcenia bramy garażowej. Powyższe zjawisko dotyczy wszystkich elementów zbudowanych z metalowych stopów, które narażone są na długie i intensywne działanie promieni słonecznych. Powstaje on wtedy, gdy płaszczu bramy, dochodzi do znacznych różnic temperatury, między powierzchnią zewnętrzną i wewnętrzną. Skutkiem tego zjawiska jest niejednorodne tempo zmian liniowych w metalu, z którego została wykonana brama. To prowadzi do wygięć. Ryzyko tego zjawiska wzrasta, kiedy dni upalnych jest dużo i brama garażowa jest przez dłuższy czas narażona na znaczne różnice temperatur między dwoma powierzchniami. W przypadku jasnych bram, zjawisko efektu bimetalicznego występuje bardzo rzadko, ponieważ są one zdolne odbijać znaczną część ciepła. Efekt bimetaliczny jest groźny jedynie dla bram w ciemnym kolorze, które znajdują się w miejscu silnie nasłonecznionym. Na omawiane zjawisko najbardziej narażone są szerokie, dwustoiskowe bramy w kolorze antracytowym. Ich ciemna powierzchnia nagrzewa się bardzo szybko. Temperatura, do której nagrzewa duża brama garażowa w pełnym słońcu, to nawet 70 stopni Celsjusza.
Konsekwencje efektu bimetalicznego
Następstwa tego zjawiska są niszczące dla bram i kieszeni właściciela. Ogromna różnica temperatur pomiędzy zewnętrzną a wewnętrzną stroną bramy powoduje łukowate wygięcie segmentów na zewnątrz garażu. Im większe bramy – bardziej widoczne wygięcia.
Problemem jest nie tylko obniżenie walorów estetycznych bramy, ale także jej właściwości użytkowych. Konsekwencją efektu bimetalicznego jest nieszczelność bramy i blokowanie w prowadnicach, a nawet zniszczenie jej mechanizmu. Duża amplituda doprowadzić do powstania zmian trudnych, a wręcz niemożliwych do usunięcia. Przy różnicy z rzędu, 40⁰C pół metrowa stalowa brama wygnie się o około 2,5 – 3,5 cm.
Zapobieganie efektowi bimetalicznemu
Na efekt bimetaliczny najbardziej narażone są duże bramy w ciemnych kolorach. Jeżeli front jest położony w kierunku wschodnim, południowo-wschodnim, południowym i południowo-zachodnim, to lepiej zdecydować się na dwie mniejsze bramy i unikać bardzo ciemnych kolorów. Specjaliści są zgodni, że nie istnieje sposób, aby całkowicie zapobiec temu zjawisku, ponieważ wynika on z natury metali. Można jedynie ograniczyć jego ryzyko już na etapie projektowania domu z garażem. Jaśniejszy kolor garażu znacznie zmniejsza możliwość wystąpienia efektu bimetalicznego, a równie dobrze wygląda nawet przy jasnych elewacjach. Niektórzy producenci dużych bram garażowych wyposażają swoje produkty w specjalny zestaw wzmocnień zapobiegając deformacjom z powodu wysokiej temperatury. Ich montaż odbywa się w czasie instalacji bramy, jeszcze przed umieszczeniem paneli w otworze. Usztywniają one płaszcz bramy i przeciwdziałają łukowatemu wygięciu. Rodzaj wzmocnień dopasowuje się do rozmiaru i modelu drzwi garażowych.
Przy zakupie bram garażowych ważny jest nie tylko efekt wizualny i bezpieczeństwo użytkowników, ale także zapobieganie naturalnym zjawiskom, które mogą zniszczyć mechanizmy bramy i spowodować konieczność wymiany. Kompromisem między estetyką a naturą jest system wzmocnień płaszcza bramy oferowany jako dodatkowe wyposażenie przez większość producentów.